19. juni 2011

Lav dit eget Fiskespil/dam

Ligesom med så mange andre ting kan man også lave sit eget fiskespil.
Se mere om fiskespil her.

Det er endda tit sjovere (indsæt selv spydig kommentar om mommy-burger).

Man kan selvfølgelig lave det hele selv... dam, fiskestang og fisk. Jeg nøjes med at lave fiskene selv og bruger dam og fiskestang fra et spil vi har i forvejen.
Fiskene er lavet af papir eller pap og har en papir-clips sat på, så den magnetiske fiskestang kan fange dem.

Fiskene kan være "rigtige fisk" i forskellige farver, former, størrelse og med forskellige ansigtsudtryk. Når man fisker denne type fisk får man lejlighed til at tale om og øve disse begreber.

Fiskene kan også forestille andre ting. De kan fx bare være brikker i forskellige farver, med forskellige bogstaver/lyde eller med billeder/tegninger af ting som dit barn har brug for at øve udtale af.

Herunder prøver Bjørn et hurtigt hjemmelavet fiskespil. I spillet er der brikker til at stave SOL + en tegning af en sol. Jeg forsøger at benævne og få ham til at benævne alle bogstaverne. Jeg forsøger også at få ham til at sige den lyd som bogstavet siger og siger det selv så han får et korrekt eksempel på lyden. Bagefter sætter vi bogstaverne sammen og staver sol.
Han synes at det er en god leg og vil gerne ha jeg laver flere brikker :)


Det er en aktivitet i sig selv at lave brikkerne og her kan dit barn også sagtens være med. Undervejs taler og øver i begreber, lyde eller andet indhold på brikkerne ligeså meget som når i spiller!

Her har jeg grebet chancen så snart Bjørn har udtrykt interesse i at få flere brikker og han hjælper mig med at lave dem:


De brikker vi laver ender med at se sådan ud:

I kan også lave fisk/brikker af billeder af venner, familie, superhelte eller blomster.

Se mit indlæg om hvordan man spiller fiskespil - klik her.

God fornøjelse!

10. juni 2011

Plakater man kan tale om

På Bjørns værelse har vi en masse plakater, hvor der sker en masse man kan tale om.
Jo mere man taler sammen jo bedre. Og der skal somregel ikke meget til for at sætte børns fantasi igang. Hvis dit barn ikke selv har nogele spørgsmål til de ting i kigger på kan du selv begynde at fortælle. Start med at fortæl hvad du ser generelt. Vælg så en detalje, fokuser på den og tal rundt om den.
Du kan eventuelt stille nogle spørgsmål til barnet omkring de ting i ser. Start måske med ledende spørgsmål som man ikke kan svar forkert på, og gå langsomt videre til spørgsmål hvor der ikke er noget rigtigt og forket, spørgsmål hvor barnet skal bruge sin fantasi, forestille sig noget og fortælle om det. Så i får en "rigtig" samtale. Grib de ting barnet siger og hjælp barnet med at lave det til en fortælling..."Er der mange biler på det her billed"...."Hvilke farver er de?"...."Hvorfor tror du at der er så mange biler?"..."Du tror de er på vej et sted hen, hvor mon?"...."Hvorfor holder de stille? hvad er der mon sket?"....osv

Her har han selv taget billeder af dem:



































En af vores ynglings plakater er denne her:

Det er rent faktisk indpakningspapir fra Urban Living. Bjørns fætter har også haft den.
Med sådan en plakat kan selv det mest bil-fokuserede barn komme ind i en samtale om ting som former, farver, størrelser, antal, mønstre, placering (forholdsord), bestemte lyde og ikke mindst sejhed.

Man kan også vælge plakater der giver mulighed for at tale om og øve sig på tal og bogstaver. Se mere i kommende indlæg.

På biblioteket kan man også finde en masse forskellige bøger, hvor siderne myldre med ting man kan kigge på og tale om.
I øjeblikket læser vi meget Flunkerne, som er en bog af denne type, hvor der på 1 side forgår utrolig mange små detaljerede ting på en gang.
Fra omkring 3-4års alderen synes mange børn at det er sjovt at kigge på dem og hele tiden opdage nye mere eller mindre skøre ting.

Det er meget let at se hvornår dit barn er klar til at gå fra de større let fortolkelige linier til disse mini detalje bøger. Prøv at vise dem denne type bøger eller plakater og se om de slipper dem igen de næste 20min.

6. juni 2011

Fiskespil/dam

Fiskespil eller fiskedam er ligesom vendespil et klassisk spil.

Det super godt fordi:
- reglerne er forholdsvis lette at forstå, så mindre børn kan være med
- spillet træner simpel tur-tagning (ligesom de fleste andre spil)
- der er lige odds for om det er en voksen eller et barn der vinder
- også indholder fin-motoriske udfordringer iform af selv fiskningen med magneterne
- man kan indbygge og fokusere på en masse forskellige elementer som et barn har brug for at øve sig i.

Her forklarer Bjørn reglerne i fiskedam - kort og godt :) - og vi spiller lidt:


Når man fanger noget, siger man hvad det er man har fanget.
Den voksne kan gentage det som barnet sige, for at støtte og bekræfte svaret (og dermed barnet) eller for at gøre opmærksom på hvad det korrekte svar er, hvis barnet har sagt noget andet.
Dette gøres selvfølgelig på en behagelig og ikke irettesættende måde. Man kan fx sige: "en fisk? jeg tror at denne her hedder en reje" eller "en fisk? jeg plejer at kalde den for en reje" eller "ja den har lidt den samme form som en fisk, men man kan se på følehornene og alle benene at det er en reje".
Hvis barnet fx kalder en fisk for en "bisk" kan man blot med korrekt udtale sige: "Ja! det er en fisk" for at understrege forskellen ekstra kan man måske endda sige: "Ja! det er en ffffffffisk". På den måde får barnet en korrekt rollemodel og mulighed for at øve sig næste gang der bliver fisket.

Det er ved at fokusere på forskellige elementer ved fiskene eller hvad det er man har valgt at fiske at man putter sprogligt indhold i spillet.
Man kan øve navne (fisk vs. hval vs. reje), farver (rød fisk vs. gul fisk vs. grøn fisk), mønstre, størrelser og man kan måske endda tale om hvad det ligner fiskene laver eller føler (en fisk der rækker tunge vs. en fisk som er træt vs. en fisk som ser gammel ud vs. en fisk der kysser).

Vi har 2 fiskespil.
Det her som vi har købt på loppemarked til 15kr:


og det her fra HABA, som Bjørn har fået i gave af farmor


Hjemme hos nogle venner vi også prøvet et fiskespil fra Tiger butikken til 10kr.
Det er også meget nemt at lave sit eget fiskespil. Se også mit indlæg om at lave fiskespil selv - klik her.

Når der ikke er flere fisk tilbage i dammen skal man se hvem der har vundet.
Man kan nøjes med at tælle hvor mange fisk hver spiller. Hvis barnet er vant til at tælle, kan man tælle op hvor for sig og hver især sige hvor mange man havde og finde vinderen.
Hvis barnet har behov for at øve sig mere på at tælle er det en god ide at tælle alle spilleres fisk sammen. Husk at det er lettere at tælle fiskene hvis man først lægger dem på en række, så er de lettere at overskue.

Man kan også give hver fisk en talværdi som på billed herunder:

Og så øve sig i at lægge simpletal sammen. Måske også bruge en blok.

Uanset hvordan og hvem der vinder er det vigtigt både at sige tillykke til vinderen og tale om at næste gang er det måske en anden der vinder. Så både vinder og taber har lyst til at spille en anden gang :-)