27. september 2013

Google Images-leg for ordforrådet

En meget simpel leg som er rigtig fin for ordforrådet. Fordi selve indholdet i legen er at tale rundt om forskellige ting og koncepter.
Det eneste I skal bruge er noget der har internet adgang.


I går ind på Google og søger på et eller andet ord, som barnet allerede er interesseret i eller som du tænker kunne være noget for barnet. Husk at udvide barnets verden ved at præsentere ting du, udfra din viden om barnet, tænker vil vække barnets interesse.

Først kommer dine søgeresultater for web søgningen frem, men hvis du klikker på "Images" lige under søgefeltet vises image-søgeresultaterne for dit søgeord - som når man søger på GoogleImages.
Herunder har vi gjort det med svampe (ved ikke lige hvor Bjørn fik den ide fra).

Websøgeresultater

Imagesøgeresultater

Hvordan gør vi?

  1. Først taler vi om hvad man kunne søge efter, hvad man nok ville få at se og hvorfor det kunne være interessant.
  2. Så finder vi sammen ud af hvordan søgeordet staves.
    Benævner alle bogstavernes navne og siger deres lyde.
    Hvis der ikke kommer nok gode billeder frem når søgeordet er stavet på dansk, så skriver jeg det på engelsk i stedet.
  3. Sammen kigger vi på billederne og taler om det vi ser.
    Vi beskriver billederne visuelt "Den der svamp er meget lang og tynd, den er rød for oven og brunlig for neden"
    Vi forestiller os hvordan de mærkes, smager, lugter og hvad de måske kan.
  4. Sammenligner billederne "Den der svamp er meget stor, den der er meget lille".
  5. Bestemmer forskellige over- eller underkategorier og ser hvor mange billeder vi kan finde i den kategori. Fx "svampe der gror på træer", "Røde svampe", "Svampe nogen har plukket"

    Øverst i Image søgeresultaterne foreslår Google selv nogle underkategorier. De kan også være gode at klikke videre på. Herunder har Google foreslået Edderkopper, Myrer og Græshopper da vi søgte på insekter.




  6. Taler om det der sker lige uden for billede.
    Hvor er billede mon taget? Hvad skal billede bruges til?
  7. Relaterer billederne til os selv.
    Vi beskriver vores følelser omkring de forskellige billeder. Hvilke en kan vi allerbedst lide, hvilke kan vi ikke lide og hvorfor. Taler om hvilke svampe vi har set i virkeligheden.
  8. Taler om løst og fast, især løst, som vi bliver inspireret til af billederne. 
  9. Ofte leder ét søgeord os hen til at søge på ét andet ord.
    Hvis vi fx ser en svamp under vandet som ser rigtig sjov ud, så søger vi videre for at finde flere undervands-svampe. Efter svampe kom vi fx både forbi undervandssvampe, koraller, selvlysende planter og insekter for at ende ved insekter.

    På den måde kan man også komme ud i samtaler omkring sprogets dobbelt (og flere) betydninger. Herunder er fx 2 billeder der begge kom frem da vi søgte på "svampe under vandet". Ordene passer jo til begge billeder, men hvordan er betydningerne forskellige?
Svamp under vandet
Svamp under vandet

Undervejs får for også øvet praktiske sætninger som:
"Kan du rulle lidt ned?"
"Skal jeg rulle lidt ned?"
"Kan du klikke på den der?"
"Må jeg se den der som...?"
"Prøv at se den med.....
"Jeg synes..."

God fornøjelse!
Og skriv gerne nogle af de ting I kan lide at søge på og tale om, som en kommentar til dette indlæg :-)
Så kan andre måske snuppe ideen.