27. marts 2016

Guf fra Danmarks Læringsfestival (del 2)

Nå, hvad så vi ellers ude over en masse gode bøger da vi var til Danmarks Læringsfestival i denne uge.
Her er et lille udpluk:
Kuglestol / Protac SenSit
Hos Protac prøvede vi deres store kuglestole, hvor man kan sidde og blive krammet af de store flapper fyldt med kugler. Jeg synes godt man kan mærke en beroligende effekt når man sidder i dem, men det er lige før man ønsker at de er endnu tungere. De havde også veste med tyngende kugler i, som jeg heller ikke har set før.
Hvis du ikke kende til konceptet med de krammende/tyngende kugler eller hvilke børn der kan have gavn af dem, så se mere her.

Hos Koncepthuset Heckmann fik jeg de her rigtig fine postkort, mednogle udemærkede værktøjer/huskeregler:

Jeg har tidligere hørt navnet Filmkompagniet, men jeg vidste slet ikke hvor mange små film om eksemplarisk undervisning og lærering de har produceret og liggende gratis på deres hjemmeside.
For eksempel skal jeg lige have set følgende:
- Den sproglige dimension; om hvordan man kan integrere dansk som andetsprogs undervisningen i den generelle faglige undervisning.
- Opdagende skrivning: om ja, opdagende skrivning
- Bag enhver handling ligger et behov; en serie på 5 små film om konflikthåndtering i skolen
- Inklusion i klassen; en serie på 3 små film hvor man følger 2 lærere der modtager vejledning omkring elever med opmærksomhedsvanskeligheder og bruger pyramiden fra De utrolige år.

Jeg kiggede på Hogrefe's Psykologisk førstehjælp materiale, som giver børn en 6 trins skabelon og hjælper børn til at identificere, sortere og tale om følelser. Alle oplever vanskelige følelser, men hvordan kan man tackle det så Materialet - rigtig fint umiddelbart. Der var også en udgave til unge.


Vi hilste på den kæmpe store matematikfessor-mand der gik rundt på udstillingen. Cleo kendte godt ordet matematikfessor, fordi Bjørn nogle gange har lektier for i matematikfessor (det fungerer super godt), men synes det var super forvirrende at ordet dækkede over den der kæmpe dukke der forsøgt at high-five hende. Jeg har efterhånden, med en helt overdreven entusiasme, krammet VIRKELIG mange sære kæmpe-dukke-figurer diverse steder. Fordi ingen af mine børn nogensinde har været særligt vilde med den der type kæmpe-dukke-figurer, hvilket altid resulterer i jeg jo så må være den der viser at de ikke er farlige og søde.

Vi opdagede også det gratis spil lognumber, hvor man gratis kan lave plus og gange stykker med lige og ulige tal, i en matrix, på dansk og engelsk. Ikke hverken revolutionerende eller videre kønt, men bestemt et spil jeg tænker både Bjørn og Cleo vil synes er sjovt, og med flere forskellige niveauer.

Vi prøvede også FitLight lysene, som er lidt ligesom de der lys på tagene på tårnlegepladsen. Men disse lys kan man selv placere, rykke rundt på og programmere, så man kan bruge dem til en masse forskellige aktiviteter. Rigtig smart til at få en masse bevægelse ind i opgaver som normalt ikke kræver bevægelse - gamification er sagen - Se deres idebank her.

Også til bevægelse i hverdagen, prøvede vi iMO-learn, som er nogle dynamiske siddemøbler med indbygget bevægelsessensor. iMO'erne er nærmest skæve kasser, man kan vende og dreje, gynge og vippe på. Vi så en demonstration hos SiS, hvor kasserne udover siddepladser skulle bruges til at afgive svar i både en quiz og i en lille staveopgave.

Og nu er jeg jo lidt en sucker for at lege og legetøj, så var også glad for det katalog vi fik fra av form. For eksempel har jeg drømt om sådan en papirreol længe. Man kan få en masse andet legetøj i forskellige kategorier det meste rettet mod institutioner og lignende. 
Efter vi prøvede sådan et to-vejs mikroskop for nylig til Naturdag i byhaven i Nørrebroparken er det helt klart også kommet på ønskelisten. Det var overraskende sjovt også at kunne se de små dyr vi fandt nedefra. En bænkebidder er markant sjovere nedefra end oppefra for eksempel.
Av form har også en masse inspiratinsvideoer, se fx alle de sjove flette, knytte og perleideer her.

Vi talte også lidt med en flink dame fra HøjtBegavedeBørn.dk og lærte Quizizz (ligesom Kahoot) at kende ved et af IT-torvet oplæg.

Og så spiste vi simpelthen den lækreste mad fra Bella Centerets catering. Normalt synes jeg konference mad er super kedelige sandwiches eller salatbarer, men mums mums mums hvor der var både udvalg og lækre kvalitetsretter - glædelig overraskelse.

Alineas materiale til at arbejde med semantik i forbindelse med læsningen.

Vi købte nogle rigtig fine og simple dækkeservietter hos LærLet. De dækkeservietter som børnene har brugt når de tegner (som jeg skrev om her) er ved at være slidt helt ulæselige og de her passer designmæssigt lidt bedre ind i stuen, så jeg tænker, at vi måske også skal have en lille periode med dækkeserviettet når vi spiser aftensmad.
Det var svært at vælge men jeg endte med den med tabellerne og mål&vægt til Bjørn og alfabetet med små og store bogstaver til Cleo.

Hos Symbolia fik jeg en gennemgang af deres Boardmaker lignende program og besked om at Widgit Go denne sommer kommer på dansk.

De store forlag havde alle deres forskellige serier med til læseundervisningen i indskolingen, men jeg talte også med:

Jonas fra Lær og lev, som var godt i gang med en række bøger og opgavehæfter på forskellige niveauer, som vil kunne bruges som supplerende materiale til indskolingens grundsystemer.

Birgitte fra Se Lyden, som var et omfangsrigt system til indskolingen. Konceptet går mere eller mindre ud på at lærer børnene alle bogstavernes betingede udtaler fra starten af grafem/fonem introduktionen. Dette gøres via bogstavkort med en grafem forside og lydsymbol bagside,  plancher børnene kan bruge til enten læsehjælp eller stavehjælp, interaktiv og online version.

Alt i alt ender der med at være rigtig mange tegninger, kort og plancher at holde styr på og det springende punkt, som efter min mening er at finde ud af præcis hvilken lyd bogstavet siger netop i det ord barnet er ved at læse eller hvilket bogstav barnet skal vælge til at symbolisere en specifik lyd, er der stadig ikke megen hjælp til. Så som startpunkt i læseprocessen synes jeg ikke systemet fungerer, men som supplement, til at tale om konceptet (ét bogstav kan have flere lyde og én lyd kan komme fra flere forskellige bogstaver) og måske vælge nogle plancher ud som man vil arbejde med i en periode tænker jeg dele af systemet kan være rigtig fint.