8. februar 2017

Logopædens fastelavn

I dag har jeg en masse ting jeg skal have skrevet på min PC, så for at undgå at føje endnu en ting til listen (åh - listen), men stadig få et blogindlæg ud i dag har jeg forsøgt mig med en video i stedet.

Den handler om en lille ide jeg fik i morges da vi talte om de masker, som både Cleo og Franka har lavt i deres børnehave og vuggestue. Lige for tiden har jeg nemlig en håndfuld børn der har svært ved /s/ i fx ordet masker.

Nogen kalder S'er inde midt i et ord for mediale. Jeg plejer at skelne imellem 2 forskellige mediale S'er. De kan enten være stavelsesinitialt /rosə/ eller stavelsesfinalt /masgə/ (ligesom det kan være ordinitialt /sol/ eller ordfinalt /mus/).
Jeg vælger at se og træne /s/ i ovenstående 4 positions-kategorier, da jeg oplever denne opdeling bedst afspejler børn med udtalevanskeligheders reelle positionelle begrænsninger og derfor er den nemmeste måde at forstå og træne lydene på.
Afhængig af hvordan man udtaler ordene, hvordan man tolker /ə/ og hvad man ellers analyserer ud fra, kan man godt komme til helt andre velbegrundede beskrivelser af S's position i ordet "maske" og deraf også andre måde at øve lyden på. Se nogle flere eksempler i videoen herunder.
Og logopæder...: Læg gerne en kommentar med hvad du gør og hvorfor?


Ved at lave en video, fik jeg også lige lejlighed til at lege lidt med appen Vimo (gratis/IAP 39 kr), som jeg på et tidspunkt har fået anbefalet. Jeg synes selv det gik ok. Hvad siger du?

Jeg tror jeg vil forsøge at lave flere videoer fremover. Så kom endelig over og følg min YouTube kanal HER.

Så skriv en kommentar eller send mig en mail, hvis der er noget du godt kunne tænker dig en video med?