12. marts 2017

Illustrationer til grovmotorisk leg med forholdsord

I forbindelse med min holdundervisning af børn med forældre (se mere HER - der kommer nye hold i forsommeren 2017) har jeg lavet nogle illustrationer som jeg har brugt til nogle forskellige aktiviteter med forholdsord beskrivelse i detaljer.
 
 
Nu har jeg lagt dem ud i min Selz butik også.

Du kan hente dem lige HER.

Den næste uges er de gratis, herefter er prisen bare 15 kr for 17 forskellige jpg illustrationer + 1 pdf-fil med 15 af illustrationerne i 5,5 x 5,5 cm, samlet på en A4 side.

Billedfilerne kan du sætte ind i digitale materialer du selv laver er printe ud og bruge mere analogt.
Selvfølgelig som vendespil, hvor man skal beskrive hvad der sker på billede når man vender kortet.
Men sådan som jeg synes har fungeret rigtig godt og været rigtig sjovt er som en grovmotorisk gruppeleg. Man skal gerne være flere par af hver 1 barn og 1 voksen.

Når man leger skiftes parrerne til at være instruktørerne = dem der udvælger en illustration (ved fx at trække et fra en bunke eller slå med en skumterning med 6 illustrationer sat ind). Illustrationen holdes herefter hemmeligt og instruktørerne forsøger nu at beskrive for parrene hvordan de skal stille sig. Kun ved at tale - instruktørerne må ikke vise noget med deres kroppe. Når alle par har stillet sig i den stilling som de forstod beskrevet afsløres illustrationen og alle kan herefter have samtale (og grin) om hvad der gik godt og galt.
På den måde bruger både instruktørerne og parerne en masse forholdsord og detaljert semantik i deres beskrivelser - impressiv og ekspressiv aktivitet i et.
Den voksne i instruktørparret vurderer hvor megen og hvilken støtte barnet har brug for til at instruere parrene. Hvilket i sig selv kan bruges til at facilitere en slags meta-samtale omkring sætningsdannelsen og hypotesedannelse over resultatet af forskellige formuleringer, som er rigtig god og svær at opnå i dagligdagen.

Hvis man vil gøre aktiviteten det lidt lettere kan man efter den verbale beskrivelse, men inden illustarationen afsløres lade instruktøren tage sin egen krop i brug til instruktionen.
Hvis man vil gøre det lidt sværere, kan instruktøren have ryggen til parrene, så instruktøren ikke ved hvilke dele af instruktionen der har mangler eller misforstås.


Man kan også godt lave hold med 2 voksne eller 2 børn sammen, så skal man bare på forhånd aftale hvem der er 'den høje' og hvem der er 'den lave'.
Man kan også godt lave legen selvom man kun er 3 personer så er instruktøren bare alene med sine tanker om og formulering af instruktionen.

Hvis man kun er 2 mennesker er det lidt for svært ikke at komme til at vise hvordan man skal stille sig i stedet for at beskrive det (da det jo er en selv der skal stille sig an). Derfor fungere illustrationerne bedre som en fælles 'tænke-højt opgave', hvis man kun er 2.
Her er man sammen om eller skiftes til at udvælge en illustration og så sammen finder ud af "hvordan skal vi stå for at ligne dem på billede?", sætter ord på egen og anden persons krop undervejs og måske kommer den voksne til at lave nogle fejl undervejs som barnet så må opdage, analysere og rette op på ved af forklare den voksne hvad der er forket og hvordan det skal være i stedet.
 
 

Ved denne type leg opdager børnene selv hvorfor forholdsord er vigtige detaljer at have korrekte i deres sætninger. Og man kommer nemt ind i samtale om og i delte følelser omkring at det kan være irriterende ikke at få udtrykt det man ønsker.

Jeg kom i tanke om illustrationerne, som jeg ellers havde glemt jeg havde lavet, da jeg så videoen fra indlægget "Nej - det var ikke det jeg mente" HER. Da aktiviteten på nogen måde minder lidt om den leg/udfordring. Hvilken overordnet information og hvilke detaljer skal man have med når man skal beskrive noget for at modtageren får det helt rigtige billede er et rigtig godt sprøgsmål der opfordre til rigtig meget sprog.

Jeg har haft det rigtig sjovt med dem, håber du også kan bruge dem til noget :-)
Du finder dem lige HER