16. marts 2012

Badebogstaver

I Netto har vi, for et stykke tid siden, købt et badealfabet til 29kr. Det er lavet af skum, ligesom de der skumpuslespil/gulvpuslespil mange har liggende derhjemme. Når skum eller fliser er våde kan skum-bogstaverne sidde fast på fliserne - smart!
(jeg hører at man også ha kunne få nogle små nogle i Tiger til 30kr på et tidspunkt, som jeg gætter på også vil kunne sidde fast)
(jeg hører desværre også at de røde bogstaver smitter af, hvis man har hvide fliser - men det skulle være til at få af igen...)


Vi har leget en del med dem. Talt om bogstavernes navne, former og lyde. Delt dem op i farver og skrevet ord med dem sammen. Bjørn har også selv skrevet ord på flisevæggen og så har jeg skulle læse dem. Det er for det meste volapyk-ord, men så har jeg læst dem som de ville have lydt og vi har talt om det lyder som et rigtigt ord eller ej. Bagefter har jeg tilføjet et bogstav eller 2, fjernet et bogstav eller byttet lidt rundt så det blev til et rigtigt ord.

På billede her ved siden af har Bjørn skrevet CLEO og IS mens jeg var inde i et andet rum. Jeg har rost ham for at have fundet alle de rigtige bogstaver osv... Af en eller anden grund har han skrevet det spejlvendt og jeg tænker derfor at jeg vil prøve at få ham til at vende dem rigtigt. På videoen herunder kan I se at det ikke går helt vellykket. Tilgengæld får vi talt lidt om sammensatte ord, om højre og venstre. Og jeg kan høre at han godt kan gøre sig tanker omkring retning og linier, men at han dog samtidig vurderer at bogstaverne ville støde ind i den svaber der hænger på væggen hvis han holder sig på 1 linie.



Herefter får Bjørn en god ide til en leg - der skal sprøjtes på bogstaverne!
I stedet for at holde fast i min ide om hvad vi skal lege, hvorfor og hvordan, forsøger jeg at følge med ham. Jeg tager hans ide og indbygge noget sprogligt i den. Det ender med at udvikle sig til en rigtig sjov og lærerig leg, som er meget bedre end min kedelige ide om at vende bogstaverne rigtigt.

 

Ved at tage udgangspunkt i noget han finder på er han med i legen med det samme, der der større chance for at han synes legen er sjov og at han derfor har lyst til at blive længere i legen. Samtidig bliver hans ide og dermed ham som selvstændig person anerkendt, som en der har noget er værdi at bringe på bordet. Legen, udviklingen og kommunikationen går begge veje i stedet for kun fra voksen til barn.