29. marts 2011

Noget lærerrigt ud af noget intetsigende



For godt 1 ½år siden fik vi et gratis blad og en lille figur nede i vores lokale Bog&Ide. Det viste sig, at det var en Gogo's Crazy Bone samlemappe hvortil Bog&Ide havde fået den ide at vi måske ville blive så glade for den, at vi ville købe nogle figurer og klistermærker hvis vi nu havde samlemappen i forvejen.

Bjørn var meget glad for Gogo bogen og ville læse den hele tiden, men vi fik aldrig købt flere figurer.

Vi har læst denne her "bog" igen og igen, men på forskellige måder.
Men hvordan læser man en bog hvor der ikke er nogen rigtig histore i?

I det første stykke tid "læste" vi billederne. Det gør vi ved bare at fortælle hvad der sker på alle billederne og snakke rundt om det - en aktivitet som er rigtig god for ordforrådet. Fx:
"Her er der en masse Gogo'er der kommer flyvende - det ser ud til at de er hoppet ud af det der fly - Kan du se, flyet er højt oppe i luften, helt oppe i himlen ved skyerne - Det blå er himmelen det hvide er skyerne - Flyet, det er orange og gult - Det har vinger, og ham der styrer flyet han sidder dér ude i spidsen - Dem som flyver flyet hedder piloter - Så kommer Gogo'erne flyvende ned - Wiiiiih siger ham der - Aaaargh siger ham der - Kan du se de er også en masse farver - Ham der er lille - Ham der er gul - Jeg ved ikke hvorfor de hopper ud af flyet - Måske de skal skynde sig ned på jorden - Måske det er tid til aftensmad."

Efter et stykke tid har vi inddraget Bjørn mere i samtalen. Fx:
"Kan du huske da vi var ude at flyve, hvor fløj vi hen, hoppede vi ud af flyet ligesom Gogo'erne - Hvad tror du ham der siger når han hopper, hvilke farver er Gogo'erne - Hvorfor tror du Gogo'erne hoppe ud af flyet."

Så begynder vi at lade ham føre fortællingen ved fx at spørge:
"Hvad tror du der sker på det her billede?"
Der er ikke nogle forkerte svar når man spørger "Hvad tror du?" så fantasien kan få frit spil. Hvis han synes der sker noget helt andet på billede end jeg synes, spørger jeg "Hvorfor tror du det/Hvordan kan du se det", hvilket tit giver nogle rigtig gode forklaringer som jeg slet ikke havde tænkt på selv. Men jeg tilbyder også min egen begrundede fortolkning af billede: "Jeg tror de hopper ud fordi de skal til fødselsdag hos ham der, fordi jeg synes det der ligner en fødselsdagshat og de ser så glade ud".

Da han begyndte at blive mere interesseret i alle figurerne i bogen begyndte at vi gå mere op i dem. Bjørn ville vide hvad de alle sammen hed og hvilket nr de havde. Det var så det vi læste op for ham igen og igen og igen. Pludselig begyndte han at sige navnene med og rette en hvis man sagde forkert. Og derfor begyndte vi at bytte roller, så den voksne sagde: "Hvad hedder den her?" og Bjørn så sagde det. Sådan læste vi bogen i lang tid. Vi talte også om hvordan man stavede til de forskellige Gogo'ers navne og hvilke bogstaver som også var i vores navne.

Bogen har haft en pause i nogle måneder, men nu har Bjørn pludselig genopdaget den.
Imellemtiden er han startet i børnehave og blevet mere optaget af mere karate/pokemon/kamp-agtige lege og ting som han har set de større drenge lege. Så nu går han op i hvor gode de forskellige Gogo'er er til forskellige ting.



I filmen herunder kigger vi på hvilken egenskab Gogo'erne har, hvad de er bedst til:


Alt i alt har vi fået en masse gode timer ud af et gratis top-kommercielt lokkemiddel.