15. august 2013

Fortæl mig om reglerne

Der står SPIL, hvis nogen ikke læser børnsk
Børn gør jo det de ser blive gjort. Og Bjørn ved derfor godt at man kan lave et sjovt og lærerigt spil ud af ingenting, samt at det er sjovt at lave opgaver og spil som andre kan prøve - gad vide hvor han har det fra.

Vi skiftes ofte til at finde på regler til spil og forklare dem til hinanden. Det er noget der er masser af sproglige udfordringer i både når man er den der modtager og den der afsender reglerne. 
Det kræver en masse af sprogforståelsen, forestillingsevnen og arbejdshukommelsen at forstå regler til spil.
Dette bliver kun sværere når man er den der udtænker reglerne, holder overblikket over mål og sekvenser samtidig med man dele op i mindre dele, forklarer reglerne så andre kan forstå dem, opdage når der er misforståelser og forsøge at rette op på dem.

Når Bjørn farer vild i sine ofte omfangsrige forklaringer, er det som regel i strukturen.
I disse situationer hjælper jeg ham ved at gentage det han siger i små portioner, så han ved hvad jeg har hørt, kan høre hvad jeg har opfatte og tjekke om det er korrekt, få ro til at gå videre til næste punkt samt en struktur model/et eksempel på hvordan man evt kunne strukturere det han siger.
Den struktur jeg modellerer for ham, kan han samtidig trække på næste gang han skal forklare noget lignende.

Alle dele er rekvisitter til forskellige spil
Herunder er en video fra sidste sommer, hvor Bjørn efter et godt stykke tid at have puslet med et eller andet, henter mig fordi jeg skal prøve nogle spil han har lavet klar til mig.


Den sidste leg udviklede sig og blev dagen efter til legen i indlægget "Ninjago-kort i lange baner".