24. marts 2014

Tal Rundt Om X

Jeg er blevet gjort opmærksom på at jeg tit skriver (og siger):
"... og så taler I lidt rundt om det" eller "brug det som lejlighed til at tale lidt rundt om..."
Og med rette fået spørgsmålet: Hvad mener du med "at tale rundt om?"



Som jeg skrev i indlægget "Ordforråd og Semantik" er træning og forbedring af ordforrådet ikke bare at øve sig i navnene på forskellige genstande. Det er også at arbejde med de forskellige kategorier, der findes; Hvad har forskellige ting til fælles? Hvordan er de forskellige? Hvilken præcis samling af detaljer definerer tingen? Hvordan hænger alle disse ting, koncepter og detaljer sammen?

Man taler om at børns ordforråd både har bredde og dybde. Bredden går på at kende til mange forskellige ord inden for mange forskellige områder. Dybden handler om at have omfattende kendskab til de koncepter/begreber der ligger bag ordene i ordforrådet.
For at bruge sproget fleksibelt, hente de præcise ord hurtigt og lettest frem samt lære nye ord er dybden af barnets ordforråd meget vigtigt. Dybden kan man arbejde med ved at tale rund om ord sammen med barnet.

Tal Rundt Om

Hvis man først gør sig klart, at alle ord blot er mere eller mindre vedtagne betegnelser for underliggende koncepter, samlinger af elementer, som til sammen gør at X kan dækkes af en bestemt betegnelse - så bliver det næste meget lettere ;-)

At kende et ord er derfor ikke et "enten eller" (enten ved man hvad en saks er ellers ved man det ikke). At kende et ord kan gradbøjes. Man kan for eksempel have:
  1. Minimalt kendskab til et ord - måske ikke vide præcis hvad det dækker over, bare at det fx er noget farligt eller at det er noget som ligger i den store skuffe.
  2. Lille kendskab til et ord - måske vide at en saks er noget man skal bruge når man skal lave et hul i noget gavebånd omkring en gave.
  3. Grundlæggende kendskab til et ord - vide at en saks er en ting, som man bruger til at klippe forskellige ting med og at det er genstanden der holdes i hånden som hedder saks, ikke fx selve handlingen.
  4. Godt kendskab til et ord -  kende flere versioner af genstanden en saks, kende forskel mellem en hækkesaks, papirsaks, stofsaks og neglesaks eller vide hvordan en saks føles at have i hånden og måske hvordan det føles når man klipper sig i fingeren.
  5. Udvidet kendskab til et ord - måske også vide at ordet saks har én stavelse, starter med s og rimer på fax, hvordan sakse blev lavet i gamle dage, hvor sakse kan købes, viden om materiale forskelle, viden om overkategorien værktøj og om hvilke situationer det fx ville være bedre at bruge en kniv, pincet, tang eller sine tænder end en saks.

Når vi som voksne ser billede herover, tænker vi måske at "det er en saks". For at tænke dette har vi lynhurtigt lavet en analyse af en masse visuelle elementer, sammenlignet med lignende koncepter og og kommet til konklusionen "saks". Så snart vi har zoomet ind på ordet "saks" åbnes op for al den udvidede kendskab vi har om konceptet "saks".

Sidste år lavede jeg et simpelt materiale, som jeg har brugt rigtig meget til arbejdet med dybden af børns ordforråd. Det hedder TROX og du kan læse mere om i dette indlæg.