11. juli 2013

Toys from trash

Bjørn har det sidste stykket tid ageret lidt af en ting finder. Hver dag er han kommet hjem med en ny skat, som skulle i hans hemmelige pose (som var en særlig fin pose han også havde fundet).

Jeg må indrømme at jeg har været rimelig træt af hans pose og hans fund... sådan lidt; "aj nu skal der ikke mere i... vi har ikke plads... husk at vaske fingrene der kan godt være bakterier... hvad vil du dog bruge det til... jeg gider ikke have mere halløj ind i huset...".


Normalt synes jeg nu ellers at jeg er god til at se potentialet i ting, meget glad for at lave ting ud af gamle papkasser og lignende...., men lige med denne pose, synes jeg bare ikke vi har haft at gøre med det rene, pæne, praktiske og oplagte overskudsmateriale, som det du ser hos Shane Brox.
Meget af det han har ville have med hjem, har efter min (sure-mor) mening. været straight up skald.
Hvilket nok også forklarer hvorfor han kalder den hans hemmelige pose ;-)
(Edit: viste sig at den kun var hemmelig fordi han ville fylde hele bæreposen helt op med ting og så vise dem til mig som en særlig overraskelse :-)

Jeg har også forsøgt at komme hans, tydelige interesse, for ting-finderi i møde på en måde der kunne fungere for os begge.
"Hvad med at du puttede det hele i en spand og så sad og vaskede det der kunne tåle det, mens du var i bad og vi så smed de ting ud der ikke kunne tåle vand?"
Vi har også været oppe på loftet for at finde en tom papkasse, som vi skulle lime tingene på og så male det hele i en farve, så de kom til at ligne en maskine. Denne plan synes han faktisk var god, men den strandede lidt da vi ikke lige kunne finde lim-pistolen på loftet.


 
 

På TED faldt jeg så i dag over Arvind Gupta's talk: Turning trash into toys for learning.

Hvilket fik mig på rette spor igen...
Fra i morgen vil jeg tage mig sammen...! Jeg vil holde fast i at man skal vaske hænder, men også:
  1. Støtte hans interesse.
  2. Bede om at blive lukket ind i hans univers.
    Ved i første omgang foreslå at vi sammen stille hans ting op, tale om dem og tage billeder af dem til dette blog indlæg (se herover).
  3. Sætte pris på hans fantasi og blik for potentialer.
  4. Dyrke hans instinktive forståelse for noget der bliver essentiel i fremtiden = genbrug.
  5. Gribe dette kæmpe lærings potentiale han selv har fundet frem til og hjælpe ham til at få endnu mere ud af hans skatte.

Se selv videoen herunder. Når du er færdig med videoen kigger du op fra skærmen og ser uendelige muligheder for læring og for at lave stimulerende legetøj sammen med dit barn, med alt du ser omkring dig - også ting du normalt ville smide i skraldespanden.




På Arvids hjemmeside Toys from Trash finder du instruktioner til flere hundred små sjove og lærerige opfindelser, dimser, maskiner og lege. Mange af dem findes endda i video versioner.


De 2 stykker legetøj jeg er især vild med og vil starte med at prøve er gør-det-selv-velcro-tegnetavlen og sugerørs fløjten.

Pinterest kan du også finde rigtig mange ideer af denne type, men Arvinds ideer er så uprætentiøse og mange i antal, at man blir helt glad!